De grote verbouwing
Na de wittebroodsweken gaan we enthousiast aan de slag met de ombouw naar expeditiewagen.
We verbouwen bij de Openbare werkplaats, verhogen de achterbak bij Griffioen, maken een dakrek en achterrek bij Ruud van Danderzei, plaatsen een bullbar en een laadklep met kisten, nieuwe dieseltanks en leidingen met hulp van Stephen, nieuwe banden, plaatsen nieuwe stoelen en bekleden de loveseat, passen de versnellingsbak aan, isoleren en bekleden de voor- en achtercabine, richten de achtercabine in: aanleg badkamer, keuken en bed?
Het is een grote klus. We beginnen eind 2012 met het verwijderen van de pomp en het leeghalen van de achtercabine. Het oude dakrek gaat er af en de dakplaten worden in 2013 vervangen. Daarna wordt de achtercabine met 70 cm verhoogd. In de verhoging brengen we 4 luiken aan. De rolluiken worden op 1 na vastgezet, dit wordt een klapluik.
De dieseltanks, accu’s en de banden worden in 2014 vervangen. We draaien velgen op maat en nemen uit Brazilië vrijloopnaven mee. Nu kunnen we de stand handmatig omzetten naar 4-wieldrive. Ook verlagen we de opstapplank en brengen aan beide zijden een opstaptrede aan.
?
In 2014 halen we ook allebei ons C-rijbewijs. Nu mogen we met 7,5 ton rijden, yeah!
We pakken in 2015 de isolatie van de vloeren en de plafonds aan. Eerst de voor cabine daarna de achtercabine. Een groots karwei met vele lagen: geluidsisolatie, warmte- en koude isolatie, bodemplaten en nieuwe vloeren. Door de lekkage die steeds terugkomt moeten we tot onze grote irritatie de hoofdlaag meerdere keren vervangen. Ook moeten we steeds opnieuw op zoek naar de bron. Tsja de wagen is natuurlijk niet gebouwd om waterdicht te zijn. Eerder juist niet. Het water gaat langs alle en vooral de meest onwaarschijnlijke wegen. Het blijkt een heidens karwei om de wagen helemaal waterdicht te krijgen.
?
Gelukkig maken we tegelijkertijd samen met Ruud een ontzettend mooi taps toelopend dakrek om trots op te zijn. We kopen 4 legerkisten, die we zilver laten spuiten en vastzetten op het dakrek. Aan de voorzijde van het rek plaatsen we de drie lampen, die vroeger op de lichtmast zaten. Deze zandstralen en spuiten we opnieuw. Op de voorzijde van de truck bedenken we een constructie voor een stoere bullbar. Hierop plaatsen we ook enkele lampen. Zo hebben we genoeg mogelijkheden aangebracht om de boel flink in het licht te zetten. Geen half werk.
?
Tegelijkertijd zijn we drukdoende met de versnellingsbak. Edgar en John reizen af naar Duitsland om een nieuwe uitgebreidere bak te plaatsen. Hierdoor wordt het bereik van de truck behoorlijk uitgebreid. Als bij terugkeer de bak blijkt te rammelen moeten we hem weer uitbouwen. Ons gebrek aan expertise heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de versnellingsbak niet goed is geplaatst. Hopelijk is er niet teveel mis mee. Het lijkt ook wel alsof er binnenin wat raderen rammelen. We overwegen nog een andere versnellingsbak aan te schaffen, maar dat is wederom kostbaar. We besluiten uiteindelijk voor revisie te gaan. Het eerste bedrijf dat de analyse van de problematiek heeft gemaakt blijkt als snel niet de juiste om de reparatie tijdig uit te voeren. We gaan op zoek naar een ander bedrijf die dit wel kan. Hierdoor moeten we bakken met losse onderdelen naar het nieuwe bedrijf verplaatsen. Best interessant om een versnellingsbak van binnen te zien. Helemaal niet eenvoudig en zeker wel 300 onderdelen. Uiteindelijk zijn we 3/4 jaar verder voordat alle nieuwe onderdelen binnen zijn en de versnellingsbak weer in elkaar zit. Ton helpt om hem weer in te bouwen. Al die tijd hebben we niet met de vrachtwagen kunnen rijden. We zijn heel blij dat dit weer kan. In 2017 vervangen we nog een filter om olielekkage te stoppen. Nu hebben we een takelkar gekocht, zodat de 80+ kilo eenvoudiger verplaatst kan worden.
Aan de achterzijde begint langzaamaan de laadklep met kisten vorm te krijgen. Hierop plaatsen we straks de terreinmotor, die we meenemen voor de boodschappen en bezoekjes aan steden waar de truck niet in mag. En ook om na een vlucht terug te kunnen rijden naar de expeditietruck. Via een versteviging van de achterwand vindt ook het grote en zware reservewiel zijn plek. Edgar maakt een mooie constructie met lampen. We plaatsen de bediening van de laadklep in een kist en plaatsen een gelijke kist aan de andere achterzijde. Het ziet er allemaal op en top uit.
?
In 2016 beginnen we met in inbouw en brengen 2 dakramen en 4 zonnecellen aan op het achterdak. In de voor cabine plaatsen we twee nieuwe stoelen, we bekleden een loveseat, bekleden de deuren en maken kastjes en een tafel. Aan de buitenzijde plaatsen we een zonneluifel. Ook maken we een begin met de achtercabine. We plaatsen de vloeren, verven de vloeren, wanden en het plafond, plaatsen de douchebak en de watertank. Schaffen een WC aan.
?
?
?
Daarna begint de inbouw van de kasten, de koelkast en de oven. We bouwen de WC in op een uittrekbaar platform en hebben zo mooi de ruimte gecreëerd voor een keukenblad met wasbak. Op het laatst bouwen we het bed. Daar hebben we een ingenieuze oplossing voor bedacht, zodat we in de kleine ruimte zowel kunnen douchen, koken als slapen. De werkzaamheden lopen door in 2017.
?
Tussendoor bouwt Edgar van een bierfust een gave houtbrander. Door er een vlakke bovenzijde op te maken en een goede afvoer voor er ook kunnen we er ook op kosten. We testen hem natuurlijk al een paar keer flink tot zelfs de pijp roodgloeiend is 😀
Hey hoi, wat een mooie truck!
Mooie website en wat een onderneming. Ga jullie volgen. Onze nieuwsgierigheid is gewekt. Na al die jaren van verbouwing nu op reis. Wij wensen jullie een succesvolle onderneming toe.
Met veel plezier en interesse jullie blog gelezen over de verbouwing en jullie reiswensen!
Wij gaan morgen kijken bij een soortgelijk exemplaar: een LA322 . Deze is (deels?) al omgebouwd maar camper dus we zijn benieuwd.
Ons reisdoel is hetzelfde als dat van jullie alleen staat onze reis gepland voor 2020.
In ieder geval via jullie blog al wat ideeen opgedaan! We laten jullie weten of t wat wordt met de LA322
We gaan jullie vast tegenkomen!