Hobbels onderweg naar Italië
We staan klaar om te gaan alles is ingepakt, de vervangers weten wat er te doen is in en rondom de haven en de motor van Red draait warm. Dan belt de arts en moeten we hals over de kop naar Amsterdam…
Dankzij mijn top huisarts, die over haar hart strijkt en direct tijd maakt wordt er zonneschade verwijderd van mijn rechterkuit. We kunnen met 3 hechtingen rijker na een lekkere pizza vertrekken. Terwijl ik met mijn been omhoog zit en zo nu en dan voor enige versnapering zorg chauffeert Edgar ons langs de ellende die momenteel in Zuid-Nederland, België en Duitsland plaatsvindt. Veel rivieren zijn uit de oevers getreden en er is enorme wateroverlast.
Vervolg van Caro’s wereldreis met chauffeur
Wateroverlast en doden
Het is een raar emotioneel vertrek, we rijden met een grote bocht om de overstromingen in Limburg en België en Duitsland heen. Onderweg zien we vele collones met een mix van brandweerwagens, politie, ambulances en militairen. Allen onderweg naar de rampgebieden. In Duitsland alleen zijn er nu al 80 doden vanwege de heftige regenval en het stijgende water. We horen en lezen vreselijke verhalen. We rijden met een grote bocht om alle ellende heen en nemen daarom de Links Rijnische route. Na de eerdere valwind rond Leersum, waar in een strook van 3 bij 10 kilometer alle bomen zijn geveld, amper en week geleden nu dit. Bijzonder veel natuurverschijnselen achter elkaar. We maken er een potje van op aarde en beïnvloeden de natuursystemen. Het lijkt nu wel heel flink in de war.
Zwitserland
We rijden met een mooie wegenbelasting-sticker door Zwitserland. We vallen in de nieuwe Oldtimerregeling en zo lijkt de route door Zwitserland goedkoper dan die we normaliter door Oostenrijk nemen, waar we een digitale vrachtwagentolpas flink moeten opladen, die hebben we nog en dat komt later goed van pas. Omdat er nogal wat file staat voor de Godhart tunnel gaan we uiteten op een hele mooie plek. Ook hier staat het water hoger dan normaal. De kelders staan onder water en de boothuizen zijn niet te gebruiken. Dat betekent vermoedelijk dat het hele stuk van Nederland naar Zwitserland te maken heeft met teveel water.
Gotthard
Vlak voor de Gotthard tunnel gaat het voor ons mis. De Zwitserse politie inspecteert alle vrachtwagens en ook de onze. We zijn te zwaar en verliezen olie. We moeten afladen en schoonmaken. Het is onbegrijpelijk dat er geen enkele rekening wordt gehouden met oldtimers, die rijden niet zonder licht olieverlies. Niet dat dat op de weg terecht komt, het blijft gewoon hangen aan de wagen en verdroogt. Olie is echter ons minste probleem. We moeten afladen wel 1200 kilo, maar dat kan simpelweg niet. Met de steun van een meedenkende agent worden we onder politiebegeleiding weggevoerd naar een lokale garage, die de onmogelijkheid van het vraagstuk begrijpt en ons met een dieplader naar Liechtenstein brengt. 3K armer kunnen we in Oostenrijk zelfstandig weer verder.